Страница 1 из 1

Softwere vs. OpenGL vs. DirectX

Добавлено: Вс дек 19, 2004 20:55
ищейка
Softwere vs. OpenGL vs. DirectX
Что лучше и прикаких конфигах железа ?

Добавлено: Вс дек 19, 2004 23:21
Junglist
ищейка,
Это ты про что...вообще :?

Добавлено: Пн дек 20, 2004 00:09
ищейка
первые 2 это библиотеки тоесть дрова для вывода 3 мерной графики для игр и прочего софта
а последние когда прога не поддерживает не то и не другое

[off]добавлено спустя 41 минуту:[/off]

Ps в кс мона выбрать между этими 3

Добавлено: Пн дек 20, 2004 01:43
PH0b0S
ищейка, мдя... при чём сдесь директХ??? где директ 3д??? чушь ты несёшь... и скорее надо было это в игры сунуть.

Добавлено: Пн дек 20, 2004 14:36
ищейка
одно и тоже

Добавлено: Пн дек 20, 2004 17:33
Твинсен
мне по душе больше OpenGL - графика более сглаженная, благодаря чему, работает быстрее видео карта

Добавлено: Пн дек 20, 2004 18:11
yegorka
ищейка,
ты ошибся темой: вопрос "на чём вы работаете - прямом хэ или открытом гэлэ?" - это для "юмора"... :cranky:

Добавлено: Пн дек 20, 2004 18:11
PH0b0S
ищейка, может я ошибаюсь но DirectX это набор драйверов. в этот набор входят дрова для опенГЛ директ3д... для звука сети и.д... это далеко не одно и тоже
[/quote]

Добавлено: Пн дек 20, 2004 18:34
yegorka
PH0b0S,
вот уж явно слышал звон, да не знаешь, откуда он... :lol:

ну неужели в нете так мало поисковиков, что необходимо гадать и предполагать, а? и что нельзя сходить и поискать информацию по этим вопросам?

на, просвящайся:
Direct X писал(а):DirectX is a set of API's (Application Programming Interfaces) developed by Microsoft that provides direct access to hardware in the Windows operating system environment. ( An API acts like a bridge between your program/game and your multimedia hardware). Each API controls a set of low-level functions that access the hardware or provide emulation of the hardware if the hardware does not exist. These functions include support for 2D and 3D graphics acceleration, control over several input devices, functions for mixing and sampling sound and music output, control over networking and multiplayer gaming, and control over various multimedia streaming formats. DirectX through its low level libraries has shifted the burden of hardware support from the game developer to the hardware manufacturer.

DirectX contains two parts - the Runtime and the SDK (Software Developer's Kit). The SDK contains all the headers, libraries, samples, tools, tutorials, and the complete documentation you need to unleash the game programmer in you. Alternatively, if you are in the middle of a game installation and the installer says that you don't have the proper version of DirectX installed, then what you need is just the Runtime!
OpenGL писал(а):Open GL is a library of graphics routines that makes sophisticated 3-D graphics programming accessible to common programmers. It is Platform Independent as it is supported on Windows, Mac, Linux, and several other UNIX variants. Take note that Direct3D works on Windows only. Whether OpenGL or Direct3D, which is best for you, depends on the hardware acceleration provided by their drivers for your graphics card! If you don't have a separate card then Open GL applications that use the hardware features simply won't work.

DirectX on the other hand supports all its features through its 'REF' software rasterizer. So even if the software emulation is "dead-slow" :( they guarantee that the app will work :). By using the more than 100 supported Open GL commands, a programmer can do anything from creating simple shapes to composing animated scenes. Open GL uses a function oriented interface, while Direct3D uses an object oriented interface. The underlying math and 3D programming theory is the same for both DirectX and OpenGL and if you can learn that you will do fine with both. Other than Direct3D and DirectDraw all other components of DirectX can be used with OpenGL. Although you cannot use DirectDraw for blitting with OpenGL you can still use it to arbitrarily set the display mode resolution and color depth before creating the OpenGL window. All other DirectX API's like DirectSound, DirectInput and DirectPlay can be used together with OpenGL as there is no conflict.

Windows only officially support OpenGL 1.1. On the other hand they try to support each new version of DirectX through their Windows Version that follows. Direct3D as a Microsoft product is updated very frequently and hence supports the latest card features. OpenGL being an open-standard and a community product, takes some time for every member of the committee to jointly reach a new standard. DirectX doesn't support any unofficial features. But OpenGL has an 'extensions' mechanism that allows you to play with certain features of the card before it's been agreed how it officially works. Also since DirectX8's programmable pipeline (Vertex shader and pixel shader), DirectX was almost equivalent with Open GL in terms of 3D Graphics Performance. Developers play a leading role in deciding who will ultimately win in this API war.

Добавлено: Пн дек 20, 2004 20:13
zoom
А мне ваще пофигу, директ 3Д или опенДжиЭл, главное чтоб комп работал:))

Добавлено: Вт дек 21, 2004 14:25
PH0b0S
yegorka, ну может я не совсем правильно выразился но я имел в виду что-то похожее) почти

Добавлено: Вт дек 21, 2004 14:30
yegorka
PH0b0S,
ага. именно, что "почти": в "прямой хэ" "драйвера opengl" не входили и входить не будут, так как opengl - прямой конкурент мелкомягкому direct3d ;)

Добавлено: Вт дек 21, 2004 15:39
Weekers
yegorka,
Возможно, я ошибаюсь, но вроде бы DX умеет эмулировать OGL. Или нет?

В играх предпочитаю OGL, действительно более мягкое изображение. Жаль только, что таких игр всё меньше и меньше...

Добавлено: Вт дек 21, 2004 15:51
yegorka
Weekers,
нет. были wrapper'ы от сторонних производителей. медленные и глючные.

насчёт изображения согласен, но вот, к примеру, мой любимый wizardry 8 не даёют в opengl режиме яркость регулировать, а в direct3d - всё в порядке... :')